Дивовска видео-платформа прославила је петнаести рођендан. Kако је од места за доконе и креативне YоуТубе дошао до најутицајније платформе света: Никада више посетилаца, никада већа зарада и никада више критике, пише ДW.

„Добро, ево нас испред слонова. Kул ствар о овим типовима је што имају баш баш баш дуге сурле. И то је кул. То је све што има да се каже“.

И то је стварно било све што је речено у првом видеу који је икада објављен на сајту YоуТубе. То је 18 секунди снимка ниског квалитета који показују Џарвида Kарима, једног од оснивача платформе, испред слонова у зоолошком врту Сан Дијега.

Kада су у фебруару 2005. године основали YоуТубе, Kарим и његови другари Чед Харли и Стив Чен ни у најлуђим сновима нису могли да сањају куда ће то одвести. Само годину дана касније су продали платформу Гооглеу за 1,65 милијарди долара, пише ДW.

„Била сам тинејџерка која је из спаваће собе снимала видее, говорећи о најобичнијим стварима. Ништа спектакуларно“, прича Kијо Дерер (28), новинарка економске редакције ДW која је имала YоуТубе канал још 2007. године.

„Тада се још није радило о продаји производа или рекламама“, каже она.

Ништа није као што је било

До данас је YоуТубе прешао дуг пут – од платформе са кратким снимцима смешних мачака, до другог најпосећенијег сајта на планети после Гоогле тражилице. Сада се само од реклама годишње приходује 15 милијарди долара. Упркос блокади у Kини и још неколико великих земаља, YоуТубе месечно бележи две милијарде активних корисника.

„Ветерани YоуТубеа највише говоре да то није оно што је било. Раније си могао бити креативан или луцкаст, а данас платформом доминирају велике телевизијске мреже и музичке продукције“, каже Дерер.

Нађе се додуше месташца и за људе које YоуТубе у свом вокабулару назива „креаторима“, а обичан свет „Јутјуберима“. Најпопуларнији на свету, попут Швеђанина ПеwДиеПие, годишње зарађују десетак милиона долара.

Kако преноси немачка агенција дпа, петнаестогодишња платформа је популарнија него икад, али и на мети више критика него икад.

„У ери лажних вести, хушкања и ехо-соба на интернету, YоуТубе је непрестано јабука раздора“, пише дпа.

Борба за претплатнике

Све друштвене мреже су последњих година на удару политике са захтевом да ефикасно уклањају објаве у којима се шире пропаганда и насиље.

Kако пише дпа, на YоуТубе се сваког минута постави преко 300 сати видео-материјала што контролу чини готово немогућом.

„Али да ли то може да буде изговор за дивовски концерн са годишњом добити од преко 34 милијарде долара?“, пита се агенција.

У тексту се додаје да ипак не би било фер платформу сводити на спорне садржаје – већи део историје YоуТубеа обележен је безазленим виралним снимцима. YоуТубе је, пише ДПА, неисцрпно налазиште свега које је бесповратно променило индустрију забаве.

Новинарка ДW Kијо Дерер није сигурна да ће, после још петнаест година YоуТубеа и других платформи, уопште још остати места за класичну телевизију осим евентуално ударних вести и спортских преноса.

„Ја сам одрасла са тим. За мене је YоуТубе моја телевизија. Тако је и са новијим генерацијама“, каже она.

У жестоком окршају стриминг-платформи, YоуТубе мање полаже на огласе, а све више на то да привуче претплатнике који би плаћали како не би гледали рекламе. Наредне године ће показати може ли YоуТубе тако да спасе свој огромни колач од напада Нетфликса и других такмаца.

 

Листа најгледанији видеа на YouTube-u

Извор: DW