Budite oprezni ukoliko od prijatelja dobijete poruku sa sumnjivim linkom i pozivom na učešće u nagradnoj igri.

Foto: Pixabay

Novogodišnja i božićna slavlja su sve bliže, a ove godine stižu uz niz onlajn prazničnih prevara koje kruže Srbijom.

Reč je o porukama koje stižu preko Vajbera, Vocapa i Fejsbuk mesindžera o navodnim nagradnim igrama za koje se lažno tvrdi da su ih organizovale kompanije poput Pošte Srbije, Petrola, LC Vaikikija i Maksi trgovinskih lanaca.

Te nagradne igre zapravo ne postoje, linkovi koji u tim porukama stižu vode ka sajtovima registrovanim u Kini pomoću ruskih imejlova, a služe tome da oni koji ih šalju ukradu podatke građana, otkriva BBC na srpskom.

U porukama se lažno tvrdi da Vaikiki „slavi 34. rođendan“, Petrol pumpe „subvencionišu gorivo povodom 75. godišnjice“, Pošta Srbije omogućava „državne subvencije poštarine“, a Maksi „poklanja 40.000 dinara povodom 18. rođendana“.

Neke od ovih kompanija već su upozorile ljude da su informacije u porukama prevara.

„Odmah smo okačili na naše društvene mreže da je u pitanju lažna informacija i odgovorili na sve poruke i mejlove (o tome) koji su stizali“, navode iz Petrola za BBC na srpskom, dodajući da su prevaru prijavili Vajberu, Instagramu i Fejsbuku.

„Nadamo se da će lažno obaveštenje ukinuti što pre i da će korisnici društvenih mreža prepoznati prevaru“, dodaju.

Iz Vajbera kažu da ne mogu da vide sadržaj poruka koje korisnici razmenjuju, ali da kompanija može da blokira brojeve telefona koje prijavljuju korisnici ili ih prepozna njihov algoritam.

„Koristeći sopstveni automatizovani sistem, Vajber redovno blokira naloge čiji se pokretači predstavljaju kao predstavnici zvaničnih institucija – ili pokušavaju da prevare korisnike time što od njih traže da podele njihove lične informacije ili finansijska sredstva.

„Verifikovani poslovni nalog robne marke ili organizacije se prepoznaje na Vajberu time što je obeležen plavom tačkom koja potvrđuje njegovu autentičnost“, navode iz ove kompanije u pisanom odgovoru za BBC na srpskom.

Prevare koje ovih dana stižu porukama, međutim, dolaze sa naloga prijatelja.

Ivan Marković, stručnjak za informatičku bezbednost i osnivač foruma Bezbedni balkan, kaže da je reč o veoma čestom vidu prevara, jer napadači „lako identifikuju nove žrtve koristeći kontakte kompromitovanih korisnika“.

„Napadačima je takođe ovo jedna od lakših prevara za izvođenje jer se u manje razvijenim zemljama poznati brendovi ne trude previše da edukuju korisnike, pa ih je lako obmanuti“, navodi Marković za BBC na srpskom.

Iz Posebnog tužilaštva za borbu protiv visokotehnološkog kriminala kažu da se nisu bavili ovim konkretnim slučajevima, ali da su tokom 2022. primili „više desetina, možda i stotina krivičnih prijava zbog krivičnog dela falsifikovanje i zloupotreba platnih kartica“.

„Koristimo i ovu priliku da apelujemo na korisnike društvenih mreža da obrate posebnu pažnju u odnosu na zaštitu ličnih podataka i da izbegavaju objavljivanje, razmenu ili neki drugi oblik stavljanja na raspolaganje drugim licima njihovih podataka, kao i audio, foto i video materijala koji može biti zloupotrebljen“, piše u pisanom odgovoru tužilaštva za BBC.

Da su takvi napadi česti pokazuje i odgovor Pošta Srbije, koja takođe navodi da je slične situacije imala i ranije.

„Građanima savetujemo da budu oprezni, da ne otvaraju linkove u primljenim mejlovima i da ne unose lične podatke, a ukoliko ipak otkriju podatke sa platne kartice, da se odmah obrate banci kako bi kartica bila blokirana i izdata nova“, naveli su.

BBC novinari komentare su tražili od kompanija Vaikiki i Delez, koja rukovodi Maksi trgovinama, ali odgovor do trenutka objavljivanja teksta nije stigao.

Izvo: BBC/B92