Knjiga „50 godina filmskog hita u srpskoj kinematografiji 1969-2019“ autorke Marine Fafulić Milosavljević, u izdanju Filmskog centra Srbije, predstavljena je 9. novembra u Jugoslovenskoj kinoteci u okviru pratećeg programa festivala Slobodna zona.

Ilustracija/Pixabay

Urednik izdavačke delatnosti FCS-a Miroljub Stojanović istakao je da to značajna i retka knjiga u našem izdavaštvu, budući da se „uvek nekako ograđujemo od nečega što je legitimni deo naše kinematografije, i to njen značajan segment“, prenosi sajt Kinoteke.

Kritikujući današnju oštru podelu na umetnički i komercijalni film, Stojanović je rekao da iz ove knjige vidimo da nekada takvog antagonizma nije bilo. „Tabele i statistički podaci u knjizi pokazuju da smo imali vrhunska dela, koja bismo danas zvali art haus filmovi, a koja su bila jako gledana“.

Dr Maja Vukadinović, docent na Fakultetu savremenih umetnosti ocenila je da je ova knjiga sveobuhvatna, detaljna i nije namenjena samo onima koji se teorijski bave istorijom filma, već će biti zanimljiva za čitanje svim filmofilima.

Autorka se bavila značajem spektakla i filmskim hitom kao oblašću koja nije dovoljno istražena, u jednom od poglavlja poredi američku produkciju i pristup filmskoj industriji, ali najvrednija u knjizi je, smatra dr Vukadinović, detaljna analiza filmskog hita u srpskoj kinematografiji u proteklih 50 godina.

“Posebno su mi zanimljiva bila poređenja koja se odnose na autore, na filmske teme, na muziku u hitovima, na ekranizacije. Recimo „Zona Zamfirova“ je jedna od najuspešnijih ekranizacija i ujedno film koji je najviše zaradio na blagajnama”, rekla je Maja Vukadinović.

Kako je dodala, čitaoci ove studije steći će široku sliku i o filmskim žanrovima koji su kod nas bili popularni, kao i o filmskim serijalima od „Ludih godina“, „Tesne kože“, filmova sa Lepom Brenom „Hajde da se volimo“, a takođe o žanrovskoj raznolikosti hitova u savremenom periodu gde imamo tinejdžersku komediju „Munje“, društveno angažovanu dramu „Klopka“, urbani vestern „Jedan na jedan“, dokumentarno-igrani film „Beogradski fantom“, postmodernu bajku „Čarlston za Ognjenku“, sportski film „Montevideo, bog te video“.

“Autorka sistematizuje bogat istorijski i savremeni odnos prema filmskom hitu kao delu produkcije koji donosi najviše novca, smešta ga u kontekst našeg društva i naših ekonomskih uslova i time pruža širu sliku ne samo o filmu kao delatnosti već i o našoj kulturi u ovom period”, zaključila je Maja Vukadinović.

Reditelj i scenarista Saša Radojević primetio je da ova knjiga pokazuje brze promene u srpskoj kinematogafiji tokom samo 50 godina – od dominacije takozvanog partizanskog filma, preko afirmacije školovanih reditelja (iz Praga i sa FDU) čiji su filmovi bili i gledani i cenjeni, zatim novokomponovane srpske filmske komedije, pa ponovo perioda u kojem su filmovi istovremeno imali komercijalni uspeh i bili artistički intrigantni (kao što su filmovi Emira Kusturice i Srđana Dragojevića)…

Marina Fafulić Milosavljević je izjavila da ju je uvek fascinirao fenomen filmskog hita i da je toj temi bio posvećen i njen magistarski rad, ali samo u savremenom periodu, od 1992. godine.

“Želela sam da to proširim. Knjiga obuhvata period od 1969. godine zato što tek od tada postoje zvanični i precizni podaci u „Glasnicima“ koje je objavljivao nekadašnji Institut za film (danas FCS), inače bih vrlo rado obuhvatila i „Marš na Drinu“, „Ljubav i modu“ i druge hitove iz ranijeg perioda”, rekla je ona.

Marina Fafulić Milosavljević diplomirala je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu 2002. godine na Katedri za FTV produkciju. Bila je student generacije Univerziteta umetnosti u Beogradu. Magistarsku tezu „Filmski hit kao produkciona i estetska kategorija u savremenoj srpskoj kinematografiji“ odbranila je 2010. godine. Zaposlena je kao viši umetnički saradnik na FDU, gde radi na doktorskoj tezi „Promene i protivrečnosti produkcije istorijskog filma u srpskoj kinematografiji 1911 – 2012“.

Autor: eKapija