Закон о војсци, Члан 2, предвиђа да председник Републике или министар одбране по овлашћењу председника Републике, може одлучити да Војска Србије надлежном државном органу, односно организацији, органу аутономних покрајина и органу јединица локалне самоуправе, на њихов захтев, пружи помоћ ради заштите живота и безбедности људи и имовине, заштите животне средине или из других разлога утврђених законом.

Председник доноси одлуку о томе да ли ће бити уведена употреба Војске Србије у цивилне сврхе, пошто је синоћ примио процену Министарства одбране да ризици и претње поводом ширења коронавируса захтевају доношење хитних мера из надлежности председника Србије.

Одлука би могла бити и корак ка увођењу ванредног стања које је, иначе, регулисано члановима 87 и 88 Закона о одбрани.

Члан 88 каже да се заједнички предлог за проглашење ратног или ванредног стања утврђује на основу процене ризика и претњи по безбедност Републике и њених грађана.

Председник јуче није искључио могућност увођења ванредног стања, у складу са проценом ситуације.

Ванредно стање се уводи уколико министар одбране пошаље врховном команданту, председнику државе, писмо да је угрожена безбедност државе, затим се шаље у скупштину, али, пошто је забрањено окупљање више од 100 људи, могуће је да председник Србије, председник Скупштине и Владе, заједничким, троструким потписом уведу ванредно стање.

Ако се уведе ванредно стање нема више кафића, барова, биоскопа, позоришта, већ војска на улице, зна се шта на граници и тако даље“, рекао је Вучић.

Ванредно стање, према његовим речима, подразумева најтеже могуће мере. „Ванредно стање захтева потпуну изолацију“, рекао је Вучић.

Ванредно стање у земљи проглашава Народна скупштина ако је угрожена држава и народ због елементарне катастрофе или болести (земљотрес, пожар, побуна, епидемија…).

У току трајања ванредног стања могу да се ограниче одређена уставна права, међу њима и бирачко право, што би могло да доведе до одлагања априлских избора.

Ванредно стање може да траје најдуже 180 дана, односно два пута по 90 дана.

Мере су заправо ограничења људских права гарантованих Уставом, а које ће мере бити донете одлучује се у складу са потребама новонастале ситуације, на пример, ограничење слободе кретања, ограничење слободе окупљања, обавеза здравствених контрола, ограничење права на образовање (затварање школа) и друго.

 

Извор: ртс

Фото: вс.рс