Teško je zamisliti budućnost u kojoj neće biti izgubljenih i oštećenih paketa, ali startap osnovan u Nantu razvija proizvod kojim želi da postigne revoluciju u dostavi. Reč je o pametnom pakovanju koje će, zahvaljujući ugrađenim senzorima, omogućiti mušterijama da ga prate u svakom trenutku.

Proizvod, jednostavno nazvan Kutija, doneće korist svim stranama u procesu – trgovcima, dostavljačima i mušterijama, obećavaju osnivači startapa Living Packets. Pametno pakovanje će se prvo naći na tržištu Francuske i Nemačke krajem ove godine, a plan je da u narednoj deceniji, zameni stotine miliona kartonskih kutija.

Svetska e-trgovina vredi 3,6 biliona evra i svake godine raste za 20 odsto, navode tvorci Kutije. Ali, reč je o industriji koja se bori sa mnogo problema: 700 miliona drveća se godišnje poseče da bi se proizvelo 100 milijardi pakovanja neophodnih za onlajn dostavu. I ne samo da se stvara mnogo otpada, već je i 85 odsto mušterija nezadovoljno dostavom.

“Napravili smo Kutiju da bismo rešili probleme koji nastaju iz brzo rastućeg sektora e-trgovine. Naš cilj je da ljudi zavole da šalju i primaju pakete na pametniji i održiviji način”, kaže direktor Alexander Cotte.

Rešenje za frustracije izazvane kurirskim službama

Najbolja dostava na planeti, kako je nazivaju tvorci Kutije, izgledaće ovako: od momenta kada naruči pošiljku i kada se ona spakuje u Kutiju, kupac će imati punu kontrolu nad njom zbog ugrađenih senzora koji omogućavaju praćenje. Nema više kurira koji zove pet minuta pre nego što stigne, jer Kutija šalje obaveštenje sat vremena pre nego što bude isporučena. A kad stigne, može je otvoriti samo onaj kome je namenjena. Kutija beleži svaki eventualni pokušaj otvaranja, a tu su i senzori koji prate temperaturu i vlažnost vazduha za pošiljke za koje je to važno, poput laboratorijskih rezultata. Moguće je menjati adresu za dostavu, pa kupac ne mora ceo dan provesti na lokaciji za dostavu koju je prvobitno prijavio. Vraćanje proizvoda je takođe jednostavno, nema popunjavanja papira, samo se pritisne dugme.

Sve ovo možda zvuči kao naučna fantastika, ali tvorci izuma su želeli da u prošlosti ostave pojave kao što su oštećenje paketa, krađa, nepredata pošiljka. Veliki problem savremene dostave je što je teško znati šta se desilo sa izgubljenim paketom, čak i kad je u pitanju nešto skupo. U slučaju Kutije, pitanje odgovornosti se lako može utvrditi.

Kutija je skuplja od kartonske alternative, ali se isplati na duže staze

Korist za životnu sredinu je nemerljiva jer je količina kartonskih kutija za dostavu koje se upotrebljavaju na dnevnom nivou ogromna. Pametna kutija se pravi od izdržljivog materijala i njena proizvodnja košta 100 puta više nego proizvodnja njene kartonske alternative, ali pošto se može upotrebiti 1000 puta, vremenom postaje 10 puta jeftinija, navode na sajtu startapa. Kutije su, takođe, jednostavne za pakovanje – testovi su pokazali da se vreme pakovanja skraćuje za pola.

Mušterije ne kupuju Kutiju, već plaćaju nadoknadu za njeno korišćenje. Reč je o sistemu “proizvod kao usluga” na kojem cirkularna ekonomija insistira, a koji podrazumeva da se kupuje usluga tamo gde se tradicionalno kupovao proizvod.

Startap se finansira sopstvenim sredstvima i crowdfundingom – svako ko odluči da bude finansijer dobiće procenat od rasta kompanije. Pošto veruju da u budućnosti profit mora da se deli, umesto da ga prisvoji mali broj ljudi, osnivači su se odlučili za biznis model u kom će 50 odsto profita biti raspodeljeno svima koji su učestvovali u finansiranju ideje.

Autor: Cirkularna ekonomija