Svetski dan prava potrošača obeležava se od 15. marta 1983. godine, u znak zahvalnosti Džonu F. Kenediju, koji je 15.marta 1962. godine u Kongresu SAD predložio, a Kongres prihvatio, četiri osnovna prava potrošača: Pravo na bezbednost, Pravo da potrošač bude informisan, Pravo na izbor i Pravo da bude saslušan.

Foto: Pixabay

Dve godine od prvog obeležavanja Svetskog dana prava potrtošača,  Generalna skupština UN je usvojila Direktive UN za zaštitu potrošača. One su obuhvatile principe osam potrošačkih prava i obezbedile okvire za donošenje i jačanje nacionalnih politika zaštite potrošača.  U njima se, pored četiri Kenedijeva prava potrošača, na predlog Potrošačke Internacionale, nalaze još četiri; Pravo na zadovoljavanje osnovnih potreba, Pravo na obeštećenje, Pravo na obrazovanje i Pravo na zdravu životnu sredinu.

Obeležavanjem Svetskog dana prava potrošača, na međunarodnom planu, vrši se mobilizacija građanskih aktivnosti usmerenih na najaktuelnije probleme. Potrošačka Internacionala priprema, pokreće i koordinira godišnje kampanje u koje se uključuje veliki broj lokalnih organizacija potrošača i potrošačkih grupa. Godišnjim kampanjama, koje prerastaju u trajne aktivnosti, razvija se solidarnost u međunarodnom potrošačkom pokretu. Promovišu se Osnovna prava svih potrošača i energično zahteva da se ona poštuju, štite i razvijaju. U slučajevima zloupotrebe tržišta, društvenih nepravdi kojim se ona narušavaju, legitimno se organizuju mirni protesti potrošača, i/ili prikladni oblici građanske neposlušnosti, jer su to legitimna sredstva borbe potrošača protiv nepravdi koje im se čine.