Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva pozvalo je građane Srbije u petak, 31. januara na bojkot velikih trgovinskih lanaca.
Sredinom oktobra prošle godine, Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak protiv 4 trgovinske lanca, pod sumnjom da su dogovarali cene. Radi se o lancima: Delez (Maki i Shop&go), Merkator (Roda i Idea), DIS i Univerekport.
Nekoliko godina unazad, Efektiva na svojim društvenim mrežama, objavljuje poređenje cene, kako iz regiona (zemlje bivše Jugoslavije), tako i iz evropskih zemalja. Ta poređenja pokazuju da građani Srbije, hranu i kućnu hemiju plaćaju značajno više, od potrošača u Evropi. Ono što je zanimljivo, proizvodi koji se prave u Srbiji, jeftiniji su u zemljama regiona, nego kod nas.
Premijer Vučević je u oktobru prošle godine najavio da će BIA i NBS da istraže razloge visokih cena, kao što su posrednici u prodaji, koji učestvuju u „zidanju” cene. Od te najave, kao i trenukta kada je KZK pokrenula postupak, nije se ništa konkrento desilo.
S druge strane, pomenuti trgovinski lanci su nastavili sa politikom visokim cenama.
U skladu sa tim, doneli smo odluku da pozovemo potrošače da na jedan dan (za početak), bojkotuju kupovinu u ovim lancima, kojima smo priključili i LIDL , koji se takođe priklonio politici visokih cena, a često ima i cene sa obmanjujućim karakterom i lažne. popuste (pogledati vest na ovom linku: https://efektiva.rs/aktuelnosti-efektiva/potrosaci-aktuelnosti/akcijska-lidl-obmana/
Dakle, pozivamo potrošače da u petak, 31.1.2025. NE KUPUJU u pomenutim lancima. Potrebno je uzdržati bilo kakve kupovine, a ako je potrebno, obaviti je u malim radnjama ili na pijacama. Alternativa svakako postoji.
Podsećamo potrošače i da kupovina u četvrtak, za naredna dva dana, ili kupovina u subotu, koja će nadoknaditi petak, obesmišljavaju ovaj bojkot!
Ovo je prvi put da potrošači rade bojkot ovog tipa. On će pokazati koliko su građani spremni da se bore za svoju egzistenciju. Zavisno od toga, možemo očekivati i neku reakciju trgovinskih lanaca ili nadležnih organa.
U Hrvatskoj je, na dan bojkota 24.1.2025. zabeležen pad prometa od 47%!
Ovo je prvi korak. Od učinka ovog bojkota, zavisiće dalji potezi…