Izvor: RTS/Foto: Pixabay

Агенција „Нилсен“ истраживала је навике купаца у Србији у време епидемије коронавируса. Подаци до којих су дошли показују да су најтраженији брашно, тоалет папир и квасац, али и дезинфекциона средства.

Највећи раст у продаји у Србији бележи брашно. Продаја брашна бележи раст од чак 482 одсто током треће и 282 одсто током четврте недеље марта, у односу на прошлу годину, показује истраживање агенције „Нилсен“.

Квасац чак 224,4 одсто и 152,9 одсто у овом периоду, док уље иде до раста у продаји од чак 168,1 одсто у трећој и 122,3 одсто у четвртој недељи марта.

Продаја производа од папира бележи раст од 149 одсто у трећој, односно 100 одсто у четвртој недељи 2020. године, у односу на овај период у прошлој години.

Конкретније, само тоалет папир има раст од чак 261 одсто и 131 одсто у трећој, односно четвртој недељи.

Средства за прање веша бележе раст од 102 одсто и 91 одсто, детерџенти за судове 108 и 115 одсто, прибори за домаћинство 109 и 112 одсто, а производи за одржавање домаћинства 92 одсто и 78 одсто у трећој, односно четвртој недељи марта.

Огроман раст продаје средстава за дезинфекцију 

Да нас је вирус и те како забринуо, показује и чињеница да производи из категорије за одржавање личне и хигијене домаћинства имају огроман раст.

Тако на пример средства за дезинфекцију бележе раст продаје од невероватних 702,9 одсто у трећој и 482,2 одсто у четвртој недељи марта ове године у односу на исти период у прошлој.

Подаци агенције „Нилсен“ показује да на пример производи из горепоменуте категорије, као што су рукавице, бележе раст продаје од 302,4 одсто у трећој и чак 399,1 одсто у четвртој недељи.

Да су грађани и даље фокусирани на производе за одржавање хигијене показују и бројке за сапуне – овде продаја иде до невероватних 281,5 у трећој и 218 одсто у четвртој недељи марта, ако поредимо са прошлом годином.

Једна од ретких категорија производа која је имала релативан пад продаје у односу на исти период прошле године јесу козметичка средства за аутомобиле, што и није изненађујуће с обзиром на нови тренд рада од куће као и на смањење интензитета саобраћаја у посматраним недељама.

Велики трговински ланци у Србији забележили су у просеку 61 одсто већу продају робе широке потрошње током треће недеље марта у поређењу са продајом исте седмице прошле године.

Иако је другу недељу након избијања вируса у Србији, односно у трећој недељи марта, у периоду од 16. до 22. марта, Влада увела додатне мере заштите са ограниченом могућношћу кретања и одласка у малопродајне ланце, продаја у трговинским ланцима показује значајан пораст у односу на исти период прошле године.

Само у четвртој недељи марта, у трговинским ланцима у Србији забележено је повећање продаје од 43 одсто у односу на исти период прошле године, показују подаци агенције „Нилсен“.

Шест фаза понашања купаца

Агенција Нилсен идентификовала је шест фаза понашања кроз које пролазе потрошачи, а на које утиче промена ситуације када је реч о вирусу ковид-19.

Током фаза 1 и фаза 2 које су трајале од 2. до 8. марта, потрошачи су куповали врло смишљено и свесно, уз повећану заинтересованост за производе за одржавање општег здравља и производа важних за заштиту од вируса и јавну сигурност, као што су маске за лице.

У фази 3 од 9. до 15. марта, током које су евидентирани бројни случајеви вируса, ушли смо у фазу у којој правимо залихе дуготрајних намирница и ширег асортимана производа за заштиту здравља.

Према подацима, фаза 4 од 16. до 22. марта била је фаза прављења залиха код куће, повећане онлајн куповине, уз пад фреквенције посета продавницама.

Током фазе 5 карактеристична је ограничена, чак и онлајн куповина, долази до забринутости од повећања цена на које може да утиче перцепција људи о ограниченој расположивости залиха.

Фаза 6 је за све грађане „светло на крају тунела“, фаза у којој је предвиђен повратак људи у свакодневицу, али и фаза у којој ће људи велики фокус ставити на своје здравље, хигијенске навике, и у којој ће долазити до сталних промена у ланцу снабдевања, уз значајан фокус на е-трговину.