У Србиjи jе у 2019. издато око 80.000 пробних возачких дозвола и њихов броj све више расте, али су новопечени возачи учествовали и у више саобраћаjних несрећа – 1.241, због чега су пооштрена ограничења, па пробна дозвола може траjати и до четири године.
Возачи са пробном дозволом су у 2018. години учестовали у 1.057 саобрацаjних несрећа, у коjима jе погинуло осам особа, док jе у 2019. у несрећама са тим возачима погинула jедна особа, рекао jе Танјугу Aлександар Раденковић из Управе саобраћаjне полициjе.
Истакао је да је због тога, ипак, повећана безбедност саобраћаја када је реч о возачима са пробним дозволама и да је она сваке године све већа.
Наводи да је, на пример, у 2016. МУП издао око 45.000 пробних возачких дозвола, а у 2018. око 63.000 дозвола.
„Са сигурношћу можемо рећи да се очекује да ће у наредном периоду на нашим путевима бити више возача са пробним возачким дозволама“, рекао је Раденковић.
Подсећа да је у септембру прошле године измењен Закона о безбедности саобраћаја на путевима и да је продужен рок важења пробне возачке дозволе са једне на најмање две године.
Тако ће они који положе возачки испит са 17 година имати пробну дозволу до 21 године, са 18 три године и са навршених 19 две године.
„Ограничења су донета искључиво у циљу унапредња безбедности младих возача који су, како код нас тако и свуда у свету, међу најугрожним категоријама учесника у саобраћају“, навео је Раденковић.
Возачи са пробним дозволама углавном поштују саобраћајне прописе, додао је он.
Ипак, у 2019. 3.300 возача са пробном дозволом управљало је возилом између 23 и 6 сати, затим њих 600 је превозило више од три лица у возилу, а 560 возача је затечено да управља возилом снаге веће од 80 киловата са пробном дозволом, што је све забрањено.
Раденковић подсећа да је забрањено и да возачи са пробном дозволом управљају возило снаге мотора која је већа од 80 киловата, што је око 107 коњских снага, ако се у возилу не налази члан породице који има возачку дозволу више од пет година.
Такође, прошле године је 380 возача са пробном дозволом искључено из саобраћаја зато што су управљали под дејством алкохола.
Напомиње да упркос томе што се обично верује да су новопечени возачи најугроженија категорија у саобраћају, код нас то није случај, пошто статистика показује да су у Србији најугроженији возачи између 54 и 65 година, а након тога и они старији од 65 година који највише страдају као пешаци.
„Возачи јесу угрожени у првим годинама возачког стажа, али је њихово стање безбедности све боље из године у годину“, нагласио је Раденковић.
Подсећа да су нека од најважнијих ограничења за младе возаче и да пре навршене 18 године морају у возилу бити у пратњи особе са возачком дозволом од најмање пет година.
Возачи са пробном возачком дозволом, такође, не смеју управљати под возилом под дејством алкохола, нити смеју користити „хендс фри“ и друге уређаје за комуникацију, закључио је Раденковић.
Новопечени возачи не смеју на ауто-путу да управљају возилом брзином већом од 110 километара на час, 90 километара на час на мотопуту, а на осталим путевима брзином већом од 90 одсто дозвољене брзине.
Тако, ако је у насељу дозвољено 50 километара на час, не сме да се креће брзином већом од 45 километара на час.
Млади возачи губе возачку дозволу већ са девет казнених поена, док је законски прописано за возаче са трајном дозволом да без овог документа остају са сакупљених 18 бодова.
Извор: Тањуг