Energetska kriza i klimatske promene glavne su teme svetskih lidera i samita, a nedostatak sirovina i njihovo poskupljenje poremetilo je industriju i tržište. Zbog cene nafte porasli su troškovi transporta, što usporava isporuke, pa se trgovci suočavaju sa praznim lagerima.

Foto: Pixabay/PhotoMIX-Company

Prodavci kažu da su zalihe tehničke robe na minimumu i da će biti iscrpljene do Nove godine. S novim isporukama u radnje i onlajn prodavnice stići će, najavljuju, i više cene.
– Doći će do povećanja cena. Generalno na tržištu očekivanja su od 30%, to je okvirni procenat poskupljenja – kaže Zoran Ignjatović, menadžer prodaje u Tehnomediji.
Predrag Brujić, iz Gigatrona, kaže da je pomeranje cene proizvoda uslovilo i to što je jedan kontejner u nabavci koštao dve do tri hiljade dolara, a u ovom trenutku čak 18-20 hiljada.
– Nestašice se najavljuju, mi se opet trudimo da zalihe najtraženijih proizvoda imamo za naše najvernije kupce – dodaje Brujić.
Proizvodnja poluprovodnika za automobile, tehničke uređaje, mobilne telefone bila je, zbog pandemije, usporena ili gotovo zaustavljena u Kini tokom prošle godine. I ove godine situacija je slična, ali sada zbog nedostatka energenata. Potražnja je povećana, a zalihe smanjene i nedovoljne.
– Pošto energenti služe kao inputi u proizvodnji, a oni služe kao inputi i u transportu, logistici i tako dalje, znači s jedne strane će to sigurno poskupeti. S druge strane, taj transport koji se obavlja u međunarodnoj trgovini je postao kompleksniji, zato što sada imamo manje robe koja se šalje i onda je sam taj transport skuplji, jer ekonomija obima u transportu se nedovoljno koristi – napominje prof. Predrag Bjelić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
Veliki gubici i u automobilskoj industriji
Zbog povećane tražnje, smanjenih zaliha, problema u proizvodnji i skupljeg transporta, procene su da će automobilska industrija ove godine izgubiti oko 200 mlrd EUR zbog nenapravljenih gotovo osam miliona automobila.
– U nekom prethodnom periodu osećamo povećanu potražnju. Primećujemo dosta problema i izazova u snabdevanju, ali za sada se dobro nosimo sa tim – kaže Vuk Malović, direktor marketinga Grand motorsa.
Da bi izbegle zavisnost od kineskih proizvođača, Amerika i Evropa planiraju veća ulaganja u industriju čipova.
Dok se planovi ne realizuju, nestabilnost na tržištu će osećati potrošači i to najviše na manjim tržištima poput našeg. Stabilizaciju ne očekuju pre 2023. godine.