Kupovina preko interneta je sve zastupljenija, a tome svedoči i podatak da je broj pošiljaka ove godine veći za 20% u poređenju sa istim periodom 2020, saopštila je Uprava carina.

Foto: Pixabay

Šef carinske ispostave Pošta Beograd Jasminka Vujadinović govorila je o najvećim izazovima pri carinjenju poštanskih pošiljaka, navodeći da u 90% slučajeva pošiljke kupljene preko interneta pristižu bez prateće fakture, na osnovu koje bi mogla da se ustanovi vrednost robe.
– Zbog toga prilikom kupovine preko interneta treba insistirati da prodavac pošalje fakturu uz pošiljku, jer kada pristigne pošiljka bez pratećeg računa, carinski službenici moraju na drugi način da utvrde vrednost pristigle robe – navodi Vujadinovićeva.
Navela je da se u praksi dešava da je roba kupljena na popustima i akcijama koje više ne postoje u trenutku kada ona pristigne na carinjenje, a ukoliko faktura ne pristigne uz pošiljku, postoji mogućnost da osnovica za carinjenje bude viša.
– U datom trenutku nema načina da se zna da li je roba kupljena na popustu ili ne – objasnila je Vujadinović i dodala da carinski službenici osim računa za utvrđivanje carinske vrednosti, koriste i druge metode, poput upoređivanja vrednosti slične ili istovetne robe.
Pošto se carinjenje vrši tek nakon što pošiljka pristigne u zemlju, što je najčešće kada su cene roba vraćene na veći iznos, obračun dažbina može biti veći od stvarno plaćene cene, ukoliko robu ne prati račun.
Uprava carina savetuje građane da zahtevaju od poštanskog službenika obračun uvoznih dažbina na uvid, ukoliko se tako nešto dogodi i da ukoliko imaju primedbe, ulože prigovor.
U saopštenju se navodi da pošiljke čija je vrednost veća od 50 EUR, plaćaju i carinu i PDV, dok pošiljke čija je vrednost do 50 EUR podležu samo naplati PDV-a u iznosu od 20%.
Dažbine se obračunavaju po jedinstvenoj carinskoj stopi od 10% na utvrđenu carinsku osnovicu, na šta se obračunava i PDV po stopi od 20%.