Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić i direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović pustili su danas novu kvalifikovanu uslugu od poverenja na Portalu eUprava – elektronski potpis na daljinu, odnosno u klaudu.

Foto: Pixabay/DigitalMarketingAgency

Elektronski potpis na daljinu, to jest u klaudu, predstavlja elektronski sertifikat za kvalifikovano elektronsko potpisivanje na daljinu koji se čuva na serverima u Državnom data centru.

Svaki građanin koji ima ConsentID mobilnu aplikaciju ili kvalifikovani elektronski sertifikat na smart kartici ili USB tokenu može sam sebi besplatno da generiše elektronski potpis u klaudu.

Da bi građani koristili elektronski potpis u klaudu, na Portalu eUprava je na raspolaganju i aplikacija za elektronsko potpisivanje u klaudu kao usluga namenjena svima koji žele da na brz, jednostavan, pouzdan i bezbedan način elektronski potpišu pdf ili xml dokument.

Takođe, i sve ostale usluge na Portalu eUprava ili Portalu lokalnih poreskih administracija koje zahtevaju elektronsko potpisivanje mogu da se elektronski potpišu u klaudu, saopštila je Vlada Srbije.

Matić je istakla da kvalifikovani elektronski sertifikat za kvalifikovano elektronsko potpisivanje na daljinu donosi brojne olakšice, kako administrativnom sistemu naše zemlje, tako i građanima Srbije.

Potpis u klaudu, kako je objasnila, omogućava jednostavniju, povoljniju i besplatnu upotrebu elektronskog potpisa, budući da ne zahteva da korisnik poseduje čitač smart kartica i instalaciju dodatnih softvera.

Od sada korisnik nije više vezan za računar i potpisivanje može da obavi u vreme i na mestu koje mu odgovara pomoću svog mobilnog uređaja (telefon, tablet). Time ova usluga donosi jednu novu dimenziju elektronskog poslovanja na način koji je jednostavan, brz, ali i pouzdan i bezbedan za svakog pojedinca, navela je ministarka.

Ona je ocenila da je ovo važan korak za dugoročni razvoj digitalnog društva u Srbiji i da je veoma raduje to što smo sve bliže korišćenju svih potencijala digitalnog doba.

Jovanović je istakao da, zahvaljujući elektronskom potpisu u klaudu, građani više neće morati da brinu oko instalacije softvera za korišćenje potpisa na karticama ili tokenima, a omogućeno im je da koriste i najsloženije usluge elektronske uprave samo sa mobilnog telefona.

On je ponovio da je elektronsko potpisivanje dokumenata na daljinu dostupno svim građanima koji imaju mobilnu aplikaciju ConsentID koja obezbeđuje elektronsku identifikaciju visokog nivoa pouzdanosti.

Jovanović je uputio poziv i drugim državnim institucijama, pre svega Agenciji za privredne registre, Centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja, Nacionalnoj službi za zapošljavanje i Poreskoj upravi Srbije da u najkraćem roku omoguće korišćenje elektronskog potpisa u klaudu i na njihovim portalima.

Prema njegovim rečima, da bi neko dobio elektronski potpis u klaudu prvo mora da ima instaliranu i aktiviranu mobilnu aplikaciju ConsentID, a zatim da na Portalu eUprava aktivira svoj kvalifikovani elektronski sertifikat u klaudu.

Parametri za aktivaciju ConsentID mobilne aplikacije izdaju se na 1.069 šaltera pošta, jedinica lokalnih samouprava, lokalnih poreskih administracija i komercijalnih banaka (Mobi banka i Sberbanka).

Takođe, parametri za aktivaciju ConsentID mobilne aplikacije se mogu dobiti onlajn preko Portala eUprava za sve one građane koji imaju kvalifikovani elektronski sertifikat na smart kartici ili USB tokenu.

Aplikacija za elektronsko potpisivanje u klaudu na Portalu eUprava omogućava korisniku da odabere pdf ili xml dokument koji želi da potpiše elektronskim sertifikatom u klaudu, pregleda dodata dokumenta, odabere dokument za potpis, pokrene potpisivanje, pozicionira grafički prikaz elektronskog potpisa i potpiše dokument.

Kancelarija za IT i eUpravu postala je sertifikaciono telo i upisana je u registar pružaoca usluga od poverenja za uslugu upravljanja kvalifikovanim sredstvom za kreiranje elektronskog potpisa na daljinu i za izdavanje kvalifikovanih elektronskih vremenskih žigova.

Takođe, ova kancelarija je upisana u registar pružaoca usluga elektronske identifikacije i šema elektronske identifikacije osnovnog, srednjeg i visokog nivoa pouzdanosti.